04 september 2007

Huskurer


Här hemma börjar vi alla känna oss lite småförkylda .
Att tvätta händerna ofta brukar hålla mycket sjuka borta .
Det funkar faktiskt och sedan jag började tvätta mina händer flera ggr om dagen är jag mycket friskare.
Stoppa aldrig heller fingrarna i munen när du är ute o rantar på stan "
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
För att få bukt med min förkylning tar jag till en beprövad metod.
¤Jag skivar färsk ingefära i tunna skivor
¤Pressar några vitlöksklyftor och en halv citron,
¤Häller ner allt i kokhett vatten och låter det dra i drygt tjugo minuter.
¤Silar över vätskan i en kopp och tillsätter honung och en tepåse, för smakens skull. Det känns genast mycket bättre, vet inte om det är faktisk verkan, inbillning, placebo eller vad du vill.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Att bli frisk handlar väl till viss del om vilja och tro, även när det gäller en blygsam förkylning.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
När barnen är små och vill ha Alvedon brukar jag ge dem vanlig Fischermanfriend stark halstablett och det funkar lika bra som Alvedon
Tron gör dem friska och inte medicinen de flesta ggr jag gett placebo"
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Letade reda på lite huskurer på nätet som jag vill dela med mig
För hosta och halsont: krossa eller riv en 5 cm lång bit av ingefärsrot för att få ur saften. Blanda saften med 1 msk honung och 3 msk limejuice.
Ta en liten klunk fyra gånger om dagen. Ingefära
Man kan få tag på ingefära både färsk och som pulver.
Den färska roten är mera effektiv som läkemedel.
Pulvret, som är mera koncentrerat, bör användas i små kvantiteter.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Halsont

Koka 1 Dl vatten på spisen med 1tsk salt -svalna

och gurgla halsen några ggr om du har halsont.


Pepparrotsdryck mot förkylning

Riv 1 msk pepparrot och koka upp 3 dl vatten. Blanda. Låt dra under lock ca 10 min, sila och drick ett par ggr om dagen.


Vitlöksdryck

3 vitlöksklyftor pressas i 3 dl uppkokat vatten. Dra under lock ca 10 min. Förvara i kyl och drick minst 1 dl /gång.


Dunderdryck

1 kopp honungsvatten samt en knivsudd ingefära blandas med lite kanel och svartpeppar.Nästäppa:Riv en gul lök. Dra in och gråt ut, det lättar. (Huvva!)2-3 msk pepparrot (riven) på knäckebröd med gurka ovanpå ätes. Starkt och effektivt!


Slemlösande

Finriven pepparrot, ca 3msk. Färskpressad citronsaft. Blanda!Ät en knivsudd/dag eller mer!
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Tänkvärt"
Även mandel kan kännas som nöt"

Inga kommentarer: