05 augusti 2007

Kärringöra


Vad tusiken är egentligen kärringöra?


Igår vad jag och min borta hos en bekant vars son blev ombedd att hänga sin "morsas" tvätt-

(-Hur nu fasiken en hel familjs tvätt kan vara hans morsa´s ?)


Då sa min son till honom med en plirig min .

-Men vad fasiken gör du kärringöra o tittade på honom som om han vore dum"?


Hur har jag uppfostrat min son egentligen ?


Min son har ärvt sin syn på kvinnor som sin far som är mycket trångsynt
Kvinnor skall vara inne o greja o tvätta sin mans kalsonger o alltid vara glad o go.
Helst skall de baka kanelbullar eller annat fikabröd varje dag och bjuda sin man på till kaffet.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Min gubbe säger att det är därför alla kvinnor har så brett arsel

De skall sitta fint o mjukt och vänta tills mannen kommer hem.


Karlar skall vara ute o påta på i garaget eller i trädgården o där har fruntimmer inget o göra.

-Se ni förstår er inte på viktiga saker här i livet .

Osså pillrar ni och städar undan allt som vi tycker är viktigt säger min man .

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Vart är mina brallor brukar min gubbe ropa? (klassiker )

Jag hängde dem ju där du skall alltid städa undan allt jag blir tokig .
-Vad fasiken får man inte slänga saker där man vill för .

-I det här huset hittar man tamefan ingenting längre muttrar han .


Konstigt konstigt " Kläderna kan hänga exakt framför näsan på karlar men de ser dem inte!
Mansblindhet vet alla vi kvinnor vad det är "

De skyller alltid på oss fruntimmer om saker och ting är borta.

Alltid kärringens fel om saker och ting är borta säger alla karlar i samklang


Min gubbe säger till mig då han har skällt på mig fast jag inte gjort nått fel.

-Att Förlåt säger jag inte tillar gubben de gör inte vi riktiga karlar"
(Utan vi gör en fin parkbänk till frun att ställa i trädgården istället som gåva)


- För du har säkert gjort nått andra dumheter idag ?

Ni skall ha lite skäll säger han med pillemarisk min o går ut i garaget "

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Är detta typiskt Norrländskt att inte sitta fint för sin fru?


Norrländska karlar anser sig själva vara mer rejäla karlar
-O alla andra karlar är fruntimmer i det här landet .

Typiska Norrländska klädkoden för att vara riktig man i Norrland är


¤ Keps

¤Jeans eller arbetsbyxa

¤Träskor eller arbetarskor

¤En fet skinnplånbok i bakficka


¤ Ägare av traktor .skoter, fyrhjuling och båt
(-Har man packmoppe är man dessutom grymt frän")
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Min man säger att han önskar det vore 1800-tal
Då på den tiden var det bra för då kunde karlar bestämma .

Nu för tiden är karlarna som nå jädrans fruntimmer som inte vågar säga ifrån till kärringen.
(Min karl säger bara ifrån då han har sina kompisar omkring sig ")

Då skulle kvinnorna inte behöva städa så mycket heller för då kunde de inte ränna på IKEA.


-O släpa hem en massa skit som bara står i skåpen heller säger min gubbe.

Vad fasiken skall ni ha allt skit till (Min gubbe som har 400 verktyg av samma sort")

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Det är ändå bara ni kvinnor som stökar ner i ett hushåll.
Ni drar fram så förbannat med kastruller o vipsar och gör en massa disk i onödan.
Man kan ju åka o köpa mat på "macken"eller på pizzan så gör ju jag när du är bortrest?
(-Ja visst gubben med fem ungar snacka om hållbar ekonomi")
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Bortrest -


Enda gången jag är en bortrest Supermams" är när jag skall på BB
Då får man ligga på BB hotellet o slappa o ta igen sig .
-Ja se där säger min gubbe jag har inte legat på hotell lika ofta som du -
Hade jag inte träffat dig gumman" så hade jag inte haft en hög med ungar
utan fortfarande varit ungkarl .
Då hade jag legat på Bahamas nu och druckit paraplygrogg mumlar han ofta under kepsen
(-Osså hade jag varit femfaldig mijonär""grymtar han med potatishals)

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Då på 1800-talet hade kärringarna inte ett dugg o säga till om .
-Se hur världen vart när kärringarna fick talförmågan vilket jädrans gnäll det blev?

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Kärringöra anses vara att städa, damma, tvätta, diska, skura o bädda rent i sängar.
Ta hand om ungar som är griniga och har bajsblöjor o när matningen skall ske.

(Männen däremot leker med dem medans de är glada o nöjda
o blir därav alltid så snälla lekpappor
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Näé alla kvinnor ni som har söner ´Vi måste upp till kamp och fostra våra grabbarna
till lite mer kärring som gör kärringöra .
Så kan vi kvinnor ta ledigt från hushållet o fara på shoppingtur med väninnan istället"
Nu är det karlarnas nästkommande 300 år o städa o tvätta o göra skitgörat"
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Tänkvärt"
Låt bara karln bestämma om du vill ha nått"

Inga kommentarer: