21 september 2007

Memorerat minne


Jag stod i köket just nu och plockade av diskbänken
då plötsligt en röst sade till mig inne i huvudet"
-Supermamsen berätta det här för alla läsare "
Det hela var så här att jag var på besök hos en gammal dam som var nästan 100 år .
Hon hade levat i nästan ett helt sekel och upplevt massor av saker och händelser i sitt liv.
Hon var en rar liten gumma med glimten i ögat och hon var stark i sinnet
fast ålder höll på att ta ut sin rätt.
Helt plötsligt så kom vi bara in på samtal om döden" vilket jag upplevde som jobbigt
eftersom hon ändå snart skulle dö (Inte som många som är 98 år)
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Damen började med att berätta härligt hennes barndom och liv hade varit.
Om hur snäll henns man varit och hur härliga ungar hon hade .
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Helt plötsligt sa hon till mig med tårarna i ögonen att hon var jätterädd för döden.
Bara för smärta hon upplevde som barn och det var att hennes far slog henne"
Han misshandlade henne för hon skylle lyda när hon var liten flicka.
Gumman´s pappa hade bannat henne med fula ord och kallat henne för ord
som fortfarande smärtade inne i själen på henne fast hon var så gammal.
Hon sa :
-Ord o slag glömmer man aldrig det sitter med hela livet .
-Lova mig att du aldrig lägger hand och slår dina barn"
-Tänk om min far står där vid pärleporten sa damen o henns ögon var tårögda"
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Det lärde mig att förstå hur länge vi kan memorera våra barndomsminnen .
Därför lova mig att alltid vara fina mot barnen de är inte deras fel att de finns"
Sedan pratade vi inte mer om det .
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Tänkvärt"
Livet spar även minnen som inte man vill ha "

Inga kommentarer: