16 september 2007

Blöjfri


Kissa på kommando


Det är inget hockus pokus utan det handlar om ren kroppskännedom och betingade reflexer.
I årtusenden har kinesiska mammor och pappor iaktaggit spädbarnets kroppsrytm.
Man har konstaterat att bebisen verkar bli lite orolig när den vill kissa och att det brukar ske ungefär en timme efter att barnet druckit.
På samma sätt visar barnet , genom att dra upp benen mot magen och krumbukta sig att nu är det dags att bajsa.
-Redan från första dagen visslar kinesiska föräldrar eller hyssjar när de märker att bebisen vill kissa eller bajsa.
Barnet kopplar då omedvetet samman ljudet med det som händer och efter ett tag räcker det med att vissla , så kissar barnet på beställning.
Naturligtvis kräver detta ett enormt arbete innan det fungerar med att ständigt kontrollera sitt barn om det verkar på gång för att toaletta"
I Kina hjälper dessutom den äldre generationen till att hålla ett öga på det lilla barnet .
Spännande har aldrig sett i verkligheten om detta fungerar utan läste en artikel
ur tidningen ViFöräldrar om detta "
Synd är att jag inte har nått eget barn att testa det på "

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Min lilla flicka har gått utan blöjor sedan hon var 10 månader här hemma.
Har nästan aldrig haft på henne blöjor för jag tycker blöjor stinker"
Det är dessutom skönt för barnet o slippa denna äckliga stinkbomb mot huden.
Útan hon har alltid varit nakenfis under brallorna".
Därför låt barnet gå hemma utan byxor och bli uppmärksamma på att "nu händer något
Ska jag ändå rekommendera blöjor blir det LIDL som har ett streck som färgas blått om barnet gör ifrån sig något i blöjan.
De är de absolut bästa blöjorna och inte stinker de heller som Libero o Pampers
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Cindy fick börja i tid kan man säga med sin "torr träning "och det blev en rolig lek.
Jag vet ungefär då hon skall på toaletten /pottan så jag har bara frågat henne om hon vill kissa"
Toalettträningen började jag med då hon kunde sitta vid 6 månader på pottan .
Jag hade dessutom en rolig leklåda med skrammel saker i som hon kunde gräva i samtidigt som hon satt på pottan /toa och hon pysslade med den medans vi väntade på det roliga"
När " det kom kiss eller bajs så blev det jätte roligt med applåder och roliga sång.
Efter hon hade ätit "mjölk /mat" så väntade jag ungefär en kvart så kom automatiskt kisset"
Samma sak efter hon sovit så tog jag bara upp henne och satte henne på toa.
Nu går hon själv på toa och har en praktiskt pall som hon kliver upp själv och sätter sig på "ringen" som vi köpt på Biltema .
Jag har den sittringen bild på en annan blogg den här månaden.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
När vi åker bort brukar jag ändå ta på henne blöja bara av ren säkerthet fortfarande "
Mest för att jag som förälder sitter o babblar och kanske glömmer o fråga Cindy "
- Vill du gå på toa ?
Jag frågar henne ungefär varannan timme om hon vill gå på toa och hon misslyckats sällan.
Sätt barnet på pottan precis efter att det har sovit eller ätit man kan likna det med en hundvalp som måste gå ut o kissa så fort den sovit eller ätit"
När hon kissar på sig av olyckshändelse är det jag som förälder som klantat mig och glömt
o fråga henne om hon vill gå på toa om hon glömmer i leken att hon är kissnödig ."

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Men oftast säger hon till själv att hon vill på toa
Skönt o bara behöva köpa blöjor i ett års tid "
Nu har jag haft samma blöjpaket superlänge o hoppats på att slippa köpa mera "
Cindy är nu 1 år 10 mån och "torr nästan kan man säga "
Skönt både för oss och framför allt för henne och slippa ha surblöja.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Lite länkar om hur man kan på olika sätt få barnet blöjfritt

http://www.svenskamammor.com/blojfri.htm

http://www.ecsweden.se/

http://www.geocities.com/slokorv/blojfritt.html

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article333718.ab

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/bebis/article472744.ab

http://www.viforaldrar.se/artiklar/2007/07/10/blojfri/index.xml

Beröm barnet massor då det torrtränas och tvinga aldrig ditt barn
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""


Tänkvärt"
Att slippa köpa blöjor är kul"

Inga kommentarer: