08 oktober 2007

Wiiforsbron ( Viforsbron)

Klicka på bilden så uppförstoras den så du kan läsa"
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Min svärfars farsa hette Konrad Andersson och han var med o byggde Wiiforsbron
Nu idag heter bron ynkliga namnet Viforsbron.
Jag tycker det bara är dumheter av kommunen å ändra namnet
som var så himla fint .
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Wiiforsbron ¤¤¤ Ack så vackert"

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Nu heter bron Viforsbron som sagt och det ser ju mycket fjuttigare
ut i skrift eller hur?
Min svärfar Holger berättade att hans farsa Konrad Andersson
hade berättat för honom att när de byggde bron
så var det så kallt så isen låg under bron .
Arbetarna som byggde bron höll på o förfrysa sig under arbetet "
Helt fantastiskt att den står kvar än i dag .
-Det är en av de vackraste broarna i Sverige har jag hört och jag instämmer givetvis".

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
-Det sägs att under bron bor det riktiga troll så ingen törs gå sakta över bron .
Man hör trollets naglar rispas under bron om man går där ensam på natten.
Dessutom sägs det sitta mylingar (döda barn) på räcket vid fullmåne"
En myling (även Utbörding) var i svensk folktro en gengångare av ett odöpt nyfött barn
som mördats av sin mor och gömts, till och med under golvet i stugan ibland, för att dölja en oönskad födsel.
I sägnernaberättas det om hur modern avslöjas när mylingen sjunger en sång om sitt öde. Mylingar troddes finnas på platser där en ung mor kunde tänkas gömma ett dött barn, som myrar uthus, dyngstäder,broar och stenrösen och vid skogsbackar.
Från dessa kunde man ibland höra gråt och barnskrik.
Ibland kunde det odöpta barnet ropa på hjälp, "ge mig ett namn!",
och då kunde man rädda det genom att säga
- "Du kan ta mitt, jag heter NN". Man kunde även hjälpa det genom att hitta liket och begrava det i vigd jord på en kyrkogård.
Själv skulle jag aldrig för mitt liv gå ensam över Viforsbron en kall natt ""Huaaaaaaaaa
Bron har en solbåge och där i bågen kan man skymta Vivsta (Wifsta) i bakgrunden
därav namnet Soliga Vivsta"

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Kopierat ur boken byarna kring Klingstatjärn
ISBN 91-630-8460-0
Ansvarig utgivare henrik Wentus

Inga kommentarer: