18 oktober 2007

Tankeakut


Det går att byta ut sina negativa tankar till positiva.
I början kan det kännas lite fånigt.
Men positiv peppning är avgörande för att lyckats.
Att intala sig själv at man är bra.
För att övertyga dig själv så skall du säga dessa meningar om och om igen
när du känner dig negativ.
Då kommer din hjärna tolka signalen som mera positivt "


Negativ -Positivt

Jag är för gammal !
Nu börjar ungarna klara sig själv bra så nu kan jag hitta på egna saker.
Jag har ingen o passa o ta hand om så nu kan jag sköta om mig själv.


Jag är för ful !
Det finns alltid någon som är fulare i min omgivning


Jag kan inte!
Jag har ju tiden framför mig att lära mig.
Lägg bara ut små små mål så når du fram.


Jag har inte tillräckligt med pengar!
Jag kan se över mina omkostnader och försöka sluta slösa på onödigt skit
som jag egentligen inte behöver.
För kassabok noga nån vecka då och då o kolla över vart "slöspengarna hamnar"
Behöver barnen verkligen så mycket saker?
Kanske dags o skaffa bättre jobb eller börja en utbildning som gör att jag får högre lön.
Jag säljer bort saker som jag inte behöver och kör skåprensningar hemma och gör restfest"
Kanske jag drar ner på lite resor och nöjen och hittar på mera gratisutflykter hemma.
Struntar i betald gympa och går ut på promenader eller "hugger" ved eller bär sten på tomten"


Jag har inte tid!
Jag kan ompriotera vad som är mest angeläget just nu .
Det jag mest vill göra får gå först.
Låt var sak ta sin tid och skaffa inte en massa "måsten"
Städningen kan vänta lite kanske"
Kanske ungarna kan få samåka med någon annan eller kanske
kan de ta sig dit med egen maskin så spar du tid.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Tänkvärt"
När man har som mest o göra hinner man mycket

Inga kommentarer: