18 oktober 2007

Radiokaka - Tjälknöl



Klicka på bilden så förstoras recepten
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Hittade ett gammalt recept i skåpet här hemma .
Jag blev så glad över att jag fann detta som jag vill dela med mig till er.
Det är tre klassiker som alla är så suveränt goda så man nästan svimmar "

Radiokaka är en gammal klassiker.


Ett nostalgiskt minne från 50-talet. Att kakan heter så beror på att den såg ut som transistorradions framsida.Kom ihåg att min farmor bjöd på den varje jul.
Den var så himla smaskig så man kunde inte sluta äta den.
Hon förvarade den kylskåpskall"

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Tjälknöl
Vem kan motstå det med en gräddig potatisgratäng och någon god gelé?


Den tillagas genom att man låter fryst kött långsamt stekas på låg ugnsvärme
och under lång tid och sedan lägger köttet i en kryddad saltlag.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Parfarit ett måste att få upplevas i gom
Snuskigt onyttigt
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Tänkvärt"
Även i köksvrån finns små skatter





Inga kommentarer: