17 augusti 2007

Diskho


Karlar "diskar " inte Norr om Dalälven sa min gubbe till sin arbetskompis som han arbetar med i Stockholm .
Min gubbe var allvarlig i sitt utttryck medans Stockholmaren
trodde han skämtade och gjorde narr av sin fru "
Stockholmaren han delar lika med hushållsarbetet där hemma efter arbetsdagens slut.
Här i Norrland brukar män jobba utomhus och kvinnor inomhus
(Ja ok vissa står vid disken här ochså men oftast bor de då i lägenhet)

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
-Vet ej varför egentligen men det är fortfarande starka könsroller i Norrland .Det flesta familjer har det här även om både män och kvinnor arbetar .
Min gubbe kommer hem äter mat och går ut o jobbar på gården -
med karlagöra (= inget hushållsarbete inomhus")
-Vi pysslar med viktigare saker här i Norrland och har inte tid med kvinnogöra som ni Stockholmare.
Är det verkligen så här i Norrland fortfarande att vi har traditionella
könsroller?
- Ja faktiskt det är helt sant!
Många män som jag känner i min bekantskapskrets är "disksmitare" och De smitér från städning i hemmet -överhuvudtaget.
Däremot garaget är en plats där kvinnorna inte får vara o röra om "
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Jag känner mig lite ibland som en svikare mot mitt eget kön för jag älskar o pyssla om min gubbe.
Här hemma har vi verkligen traditonella könsroller-
Han gör fina saker för mig ofta som att det kan vara småsaker,
som att han alltid håller upp dörren för mig, vägrar låta mig bära tungt eller öppna tröga burkar.
Han ser till att jag har det bra och känner mig trygg .Fixar ved så jag får det varmt o gott i huset .
Han ser sig givetvis som mannen i huset, fixar det mesta som har med vår ekonomi och göra och andra praktiska saker .
Själv är jag den som alltid lagar maten
(Han köper isåfall färdiglagad på pizzan)
Jag håller ordning i vårat hus och han hittar knappt sina kalsonger själv utan hjälp" (Skämt o sido)
´Maten handlar jag och ser till att inget fattas i kylskåpet, lagar hans gamla kläder, ser till att det finns ren tvätt färdigvikta i skåpen-
För tillfället är det bara han som jobbar och det gör ju mer att våra "roller" förstärks.
(-Hemmarbete räknas inte för många trots att man har fem barn)
Just nu är jag hemmafru för jag vill inte lämna bort lillan på dagis så tidigt i livet så jag räknar in detta till mitt jobb (
( Om du som mig tycker att hemmajobb räknas")
Jag väntar med maten när han kommer och pysslar om honom och tycker att det är så mysigt o se honom äta det jag lagat .
Jag har inte riktigt reflekterat över detta förrän en kompis skämtade om det att jag var hushållslav"
Vadå hushållslav ?
Han jobbar ju lika mycket egentligen fast vi gör olika saker?
Vi gör bara det som vi själva vill göra i familjen-
För mig är det liksom självklart att vara kvinna o man .
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
(Avskyr könsneutrala kläder på barnen )
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
När min gubbe kommer trött hem från jobbet och jag inte jobbar,
så det minsta jag kan göra vänta med maten.
Sedan saker som att han ska hålla upp dörren, liksom ta hand om mig, det tycker jag om. Jag gillar att ha en riktig karl"
Det handlar inte om att jag klarar mig själv för det är klart att jag gör, men vill min man göra det åt mig.
Karlar man karlar för mansgrisar kan man ju kalla en kvinna som mig som kvinnogrisar det är väl likvärdigt "
Jag älskar den traditionella könsrollen och skulle verkligen inte vilja annorlunda .
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Är Norrländska män fortfarande karlakarlar eller är det en manstyp
som håller på att bli utrotningshotad?
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Bevara Norrländska män Norrlännska .
De älskar sina barn och familj ändå fast de inte står i diskhon o tvättar kläder fast vissa feminister inte et förstår -
Dessa män med keps och med smutsiga händer är ändå ivägen i köket

( -Ok Vid grillen kan det stå o grilla )



Inga kommentarer: