29 augusti 2007

Att uppföra sig


Här kan du lära dig hur man uppför sig på ett bra sätt vid ex arbetsintervju

Vi lär oss att armarna i kors signalerar avståndstagande och tänker på att inte sitta på det viset när vi är på en arbetsintervju.
Hur många olika tips vi än får kring kroppsspråket så kan det ändå bli stelt och fel.

Självklart finns det saker man kan tänka extra på även om det klassiska "var dig själv - tipset" är en god grund att stå på.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Att tänka på för att ge ett bra första intryck

Skaka hand

Ett fast handslag utan att bryta någons hand signalerar självförtroende.
Ha ögonkontakt - visar att du är säker och beredd att möta personen.
Le - lägg till ett leende och du visar klart och tydligt att du gör det med vänlighet.

Hållning
Tänk alltid på din hållning. Ihopsjunkenhet ser sällan bra ut. Sträck på dig utan att ha näsan i vädret...


Visa engagemang

Om du brinner för något speciellt du talar om, eller vill understryka din entusiasm, kan du ta hjälp av att gestikulera lite extra med armarna, l

e och visa med kroppen att det här är något extra speciellt.

Utan att överdriva såklart.


Något framåtlutande ställning

Visar ofta att intresse finns och att du är intresserad av vad som sägs.


Nonchalera inte någon

Det är viktigt att vara trevlig och konsekvent i sitt sätt gentemot såväl en receptionist som en högre chef. Om det är flera som sitter med och en intervjuar så tänk medvetet på att ha ögonkontakt med samtliga.

Självklart kan du inte titta på alla samtidigt men se till att ingen glöms bort

då har du större chans att få fler "röster".

Tala eller tiga

Här är varken tala eller tiga guld. Hitta ett mellanläge och tala tydligt.


Händer överallt

Händerna är en del av kroppsspråket. Man kan visa mycket med händer.

Om du tycker det är bekvämt att ha händerna hopknäppta så ha dom så. Tycker du att de kan vila i knäet, gör så. Det finns inga rätt eller fel.

Det som man allmänt kan beskriva som fel är allt sorts pillande.

Papper eller penna spelar ingen roll. Till slut kan ingen intervjuare tänka på annat än ditt knäppande på pennan.

Undvik att avbryta

Det finns oftast inget positivt med att inte låta någon tala till punkt.

Du framstår också som en mer sympatisk person om du låter någon tala till punkt. Det ger signalen att det personen säger är av stor vikt.

Helt fel...

är det att tugga tuggummi på ex en arbetsintervju.

Det hämmar ditt tal och verkar nonchalant.

Förbered dig

Eftersom det är ett nervöst tillfälle tjänar man alltid på att förbereda sig,

på så sätt känner du dig lugn och avslappnad och ditt kroppsspråk likaså.

1. Tänk positiva tankar kring själva mötet. Du kommer vara nervös, men situationen är ofta lika jobbig för dom på andra sidan.

2. Iscensätt själva saker o ting, tänk ut sannolika frågor och svara på dom högt för dig själv. På så vis vet du vilka frågor du stakar dig på och kanske hade svårare att svara på än du trodde.

3. Låt en kompis ställa frågorna om saker o ting

Även om det är en kompis blir det skarpt läge.

Genom att träna kommer du upptäcka ditt kroppsliga tal och förhoppningsvis inte tycka att dina händer, fötter och gester är allt för jobbiga.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Tänkvärt"
Även ett lamm kan fövandlas till gris i fel stall

Inga kommentarer: