29 augusti 2007

Att tala utan att det hörs


Kroppsspråket - att tala utan att det hörs
Du ser genast på en hund om den är glad eller arg, det är för att den bara kan tala med sitt kroppsspråk men även för att du själv har lärt dig läsa och förstå hundens kroppsspråk.

Det är inte bara djur som visar vad de känner på det här viset,
vi människor talar med hela vår kropp.

För att förstärka vår verbala kommunikation lägger vi till kroppsrörelser,
medvetna eller omedvetna sådana.

Det finns rörelser som berättar något för vår omgivning, signaler som alla förstår utan ord. Om jag lägger ett finger mot munnen, en hand bakom örat eller sträcker mig mot något som alla ser att jag ändå inte når, vet du att jag menar att någon ska vara tyst, att jag inte hör eller att jag inte når en viss sak och att du kanske kan skicka över den till mig. Dessa kroppsspråksrörelser kan kallas handlingsrörelser.

Känslorörelser
Vi har även känslorörelser då vi visar utan ord vad vi känner. Om jag rycker bort handen från kastrullen, grimaserar när jag äter sill eller håller för öronen när någon skriver på en tavla så vet du antagligen att kastrullen var för varm, att jag inte gillar sill och att jag håller för öronen för det skärande ljudet på tavlan. Vi kan till och med känna en smak eller uppleva något genom andras reaktioner, som exempelvis när du ser sporten på TV och någon tar i extra mycket eller när någon grimaserar vid lunchen ätandes citron. Vi är helt enkelt experter på att tala med kroppen.

Källa : http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=71582&a=892011

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Tänkvärt

Även kroppen kan babbla fast munnen är stängd"

Inga kommentarer: