31 juli 2007

Tankar i natten



Ibland kan det vara viktigt att förstå de ord som inte nämns.


De ord som man liksom har i baktanken i huvudet

eller det som ligger o tänker"

där inne i hjärnan men som man aldrig säger "


""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

I ögonblicket kan mycket ske och man har alltid tid till det man vill göra.


Har man det egentligen tid till allt man vill göra här i livet?


Hur skulle mitt liv se ut om jag inte hade haft barn ?


Hade jag haft mera tid över då ?


Både JA och NEJ för som förälder vet man verkligen vad tidsbrist är .


Man skrattar lite i luvan" då de barnlösa /eller vuxna med utflugna barn kommer försent?


Vad har de att skynda för de har ju hur mycket tid som helst över!


Eller de kanske har bokat upp sig på så mycket egentid så de inte ens hinner med sig själva?


Men snart är vi själva där vi småbarnsföräldrar med utflugna ungar

och då inser vi värdet

över vad värd de "storvuxna "är att kosta på sig själva.


För de har alla investerat "massor " av pengar o tid i sina barn.


Varför missunna de som gamla o barnlösa ?


Barnlöshet väljer en del medans andra har ett helvete på jorden .

De önskar inte mer än att få bli gravida o få hålla sitt barn i famnen.


Att få ett barn är en välsingelse och inget man bara " skaffar" så där på fredagskvällen"
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Barn får man dom gör man inte.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Många idag som försöker skaffa barn sent i livet gör en miss .
De blir helt enkelt inte med barn så lätt för kroppen har blivit "krånglig"

De som inte kan få egna biologiska barn o adopterar inser snart

De förstod snart varför de inte kunde få ett biologiskt barn .

-Jo för det var ju de adopterade barnet som var deras rätta barn här i livet?

Allt har sin mening och ödet har sin väg.


"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""


O pengar fasiken vad pengar de skall ha den som varken har barn eller hemmaboende barn !


Men är det verkligen så ? Deras pengar går säkert åt lika mycket "


Sanningen är den att man kanske lägger ut pengar på sig själv-så man bli black"


""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""


Var sak har sin tid sa Alfons Åberg i sagan och det är sant.


""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

När man är småbarnsförälder kan man bli galen på alla kostnader.


Pengarna bara rinner iväg till allt som vi annars kunnat lägga på oss själva.


Ibland känner man lite avundsjuka på de som inte har barn

De kan resa hej vilt och bo på hotell och gå ut på krogen jämt o ständigt"

- Eller kan köpa skor hur lätt som helst för ett par tusen"


""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""".


Tänk alla kronor man bara lägger ner på alla barnens idrottsaktiviteter.


När barnen är små (under 10) kostar det inte så mycket pengar.

Men sedan "HerreJesus" bara en tröja kan kosta lika mycket

som flera månaders konsumtion av blöjor.


Klart vi vuxna får ju styra alla inköp men är verkligheten så ?

Styr inte samhället barnets blick för mode och annat .


Hos oss så spelar två av barnen fotboll ,en som rider på häst och en åker motocross"
=Fattiga föräldrar (Eller rika som har råd att ge dem det ? )
Många småbarnsföräldrar som jag känner har inte ens 100 kr kvar när månaden är slut.
Deras månadlön räcker bara till de allra viktigaste -maten o resor .
Finns barn som måste ge sina busskort som de får från skolan gratis till föräldrarna så
de skall ha råd att åka till jobbet medans barnet får gå eller cykla de 5 km till skolan
Så man skall inte sitta här o skriva att man är fattig " -Skäms"

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Ena dagen kom jag o tänka på att jag bara hade två par skor.

Ett par "ruttna tofflor och ett par Adidas tenniskor modell omodern"


Fasiken måste verkligen ta o försöka ge mig själv nått snyggt .


Blir alltid bara inköp till barnen bli galen på mig själv"


""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""


Jag har haft barn sedan ´-Jag var sjutton år och jag har aldrig haft en enda lön för mig själv.


Både barnbidrag till mig själv och min förstfödde "Konstigt hade jag samtidigt"

" -Osså hade jag lägsta belopp från föräkringskassan på 60 kr om dagen

- O ingen hjälp från någon utifrån mer än barnets far.


Konstigt nog var vi lika lyckliga då som nu fast vi inte hade internet och mobil o

massor av kanaler på tv".
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Ju mer pengar man har ju mer konsumerar man och ju surare blir man om man är utan pengar.

Hela kalaset"med barn har vi bekostat själv för barn , bil hus o hem.
Flera av våra vänner får mycket ekonomisk hjälp av mor o far föräldrar.

Det är så himla skönt så man inte känner att man står i skuld till ens föräldrar.

Varenda krona har vi gjort rätt för o arbetat hårt för att få in till hushållet.

Det har aldrig regnat "manna" från himlen till vår familj o in i hushållskassan.


Nästan alla pengar har gått till familjen och jag har inte kostat på mig mycket själv.

Visst har jag shoppat lite läppstift och annat smått o gått men de mesta har gått till barnen .

Men visst är det konstigt det hela känns så himla rätt ändå .

För som det känns nu så ....

Det känns det som en underbar investering för livet.


Vi har investerat och fått fram fem fina ungar som är helt underbara.

De säger själva till oss att de är bortskämda vilket värmer.

Jag vill att mina barn skall känna sig bortskämd.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Tänkvärt"

När tvättberget är som störst i ett hem kostar det mest pengar"


Inga kommentarer: