08 juli 2007

Mitt minne är ruttet


Mitt minne har varit precis som många andras är ruttet.

Det är så himla svårt o komma ihåg saker ibland eller hur?

Jag gick runt i 30 år med ruttet minne.

Tills jag lärde mig hur man gör.

Nu har jag MVG i de flesta skolämnen i vuxen ålder.

Jag fattar egentligen inte hur jag kan få det så himla lätt .

Men det funkar om man gör så här "konstigt nog"

Jag kommer ochså ihåg lättare namn och nummer

En dag så berättade en kvinna för mig en hemlis

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Det gjorde att jag kunde komma ihåg saker bättre.

Hon sa att jag skulle upprepa namnet högt inne i huvudet ytterligare en gång för det som jag ville komma ihåg. Ex .. Britta har korta ben ---Britta korta ben "

Jag skulle sedan associera något till namnet som ex

Ex ....Britta korta ben är så " fula"

Associationen skall helst vara kort och vanlig .

Sedan glömmer man aldrig just den Britta för när man här namnet tänker man på henne
med korta ben som dessutom var fula.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Sedan sa hon att det som var speciellt svårt att komma ihåg som ex glosor

Då skulle man göra en sång helst en ful sådan
"lite fräck som att ...
Yellow bananas i calsong...
- Då kommer man ju ihåg att yellow betyder gul eftersom bananer är gula Fattar du ?

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Man kan dra en saga i huvudet som att
-Det var en gång gubbe som hette H20 och han bodde vid vatten.
En dag kom en tant som ville köpa en au i silver (Au =silver givetvis)
B.la b.la bl.a ---Lättare o komma ihåg---

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Något annat viktigt som hon nämde var att om du skall skriva ett prov

G = Skriv lite kort om ämnet ex vad du heter RUBEN

VG =Då skriver du lite längre om ämnet som att du heter RUBEN KARLSSON

MVG = För att uppnå det högsta betyget måste du skriva ytterligare lite till

-som att du heter
RUBEN KARLSSON som bor i SUNDSVALL som ligger i VÄSTERNORRLAND i MEDELPAD

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

När man skriver en bra uppsats som skall ge goda betyg skall du även ha dessa frågor i huvudet

Varför är det så ?
Därför är det så
Varför gör de så ?
Vad händer då?
Vad kommer sedan ? o Bla bla ..Bla ...

Ex
Solen är en planet som ligger i universium och den värmer jorden därför att ..bla bla bla
och då händer bla bla bla....och om solen slocknar då händer ? Bla bla bla'''


Hoppats ni hajar vad jag skriver om så kan ni få lättare att lära och desutom få bättre betyg

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Tänkvärt"

´Har du ruttet minne " kan få bra betyg om du vet hur man gör

Inga kommentarer: