13 juli 2007

Lappsjuka

Vy över min hembygd .........Marmen
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Ibland önskar jag mig bort härifrån min lilla håla som jag bor i

Det är så himla tröttsamt att bo på landet ibland .

Var man än ska måste man ta bilen för vi bor ca 1.8 km från stan.

Ofta får jag lappsjuka jag får ingen luft av den lantliga luften .

Känns som om jag kvävs av granskog o åkermark.

Så himla trist är det att bo på landet

Fiske och att vistas i skogen avskyr jag -Det är så trist så jag blir darrig av lappsjuka.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Lappsjuka är ett tillstånd som människor kan komma i när de vistats i en öde trakt länge.

och på grund av detta blivit nedstämda precis som jag är idag .

En del människor tror att ordet "lappsjuka" betyder raka motsatsen.

En lappsjuk måste vara en person i stan som vill till fjällen, helt logiskt.

Men så visade det sig att det egentligen är en person som får spatt av ödsligheten

och måste in till storstan.

Åhhhhh -Jag har abstinens efter storstaden och shopping och McDonalds.

Visst, det kan vara vackert att titta ut från mitt köksfönster ibland o se sjön breda ut sig .
Men just nu kryper det i mig. -Jag håller på o bli galen.

Lappsjukan har slagit till och jag går åt snart.
Vad som helst, ge mig en bilkö - se en hemlös ligga i rännstenen - ett skyltfönster
- avgaser i näsan- parkeringsavgifter - JAG TAR DET!

Skönt o bara gå ut och ingen bryr sig egentligen vem man är eller vart man skall?

På min by kan man inte ta ett steg utan att "ögon" ser en och öron hör en.
Lappsjukan är en långsamt övergående sjukdom, dock godartad som tur är.

Men för att beskriva lappsjuka från filmvärlden kan ett klassiskt exempel på lappsjuka som Jack Nicolson(stavning?) i The Shining.
Där får han tuppjuck av ensamheten och börjar prata med folk som inte finns
och sen är han ute efter att döda både sin fru och unge.

Jag är ganska säker på att man kan kalla det någon form av lappsjuka iallfall nästan.
Men hoppats jag kommer iväg till stan innan jag blir så knasig i bollen.
O när jag väl varit i stan så är det så himlans skönt o komma HEM"-Konstigt nog "
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Tänkvärt
Varför bor lapp bor med sin kåta , fru o barnen i fjällen ?
Jo för att hon inte skall dra till stan o shoppa

Inga kommentarer: