29 juni 2007

Början till livslång vänskap


En kopp kaffe kan bli

Början till livslång vänskap o så är det för mig

Jag älskar kaffe så mycket så det första jag gör på morgonen
är att slänga på en panna "kok kaffe".
Sedan hämtar jag morgon tidningen och tar den första slurken .
Givetvis skall man ha en skvätt "standard mjölk i koppen först".
Får inte jag kaffe på morgonkvisten så blir dagen förstörd.
Dagen skall ju börja med njutning och min njutning är KAFFE

Bästa kaffe sorten tycker jag är GEVALIA det röda kokkaffet.
Får jag annat kaffe så längtar jag bara till min favorit.
Varken perculator eller bryggare kan slå äkta kokkaffe
Ett måste är att du har ett gott vatten i kranen där hemma.

Ibland är det så himla gott att få surpla kaffe på fat.
Min farfar Edvin drack alltid kaffe på Fat med en sockerbit i munnen .
Farmor däremot drog min favorit kaffe med mjölk i mugg.
Hon drack alltid sitt kaffe i sin specialmugg som bara var hennes.
Min kära gubbe han vill ha en liten fin kaffekopp att dricka ur.

Det är noga det här " Hur man vill ha sitt kaffe serverat.

Jag har alltid sagt hela mitt liv att blir jag strandsatt på en öde ö.
Får jag ta med tre saker till ön så blir en av den KAFFE

KAFFE FAMILJEN DATOR

(JaJa "" -Blev lite fler än tre saker "

Haka inte upp dig på det här med dator för den här är speciellt konstruerad och funkar perfekt på öde öar så de så" )


Här är lite tips på annat gott kaffe
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Iskaffe
1 1/2 dl kallt kaffe
1-2 tsk socker
2 isbitar
glass


Gör så här:
Rör ner sockret i kaffet, lägg i isbitarna och garnera med glassen.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Café au lait


½ kaffe
½ varm mjölk.


Café au lait består av lika delar varm mjölk och kaffe, helst mörkrostat.
Serveras i stora koppar.
OBS! Häll i mjölken först, därefter kaffet

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Kanelkaffe


1 1/2 dl kallt kaffe
2 1/2 msk farinsocker
4 isbitar
1/2 tsk kanel
1 1/2 dl vispad grädde

Gör så här:
Lägg alla ingredienserna i en matberedare och kör tills det blandat sig väl. Smaksätt om så önskas med 2 msk ljus rom.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤



Källor"

http://www.kaffeinformation.se/
http://www.svenskkaffe.se/
http://www.riktigtkaffe.se/

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Tänkvärt"

Utan kaffe stannar dagen och blir inte lika god "

Inga kommentarer: