12 december 2007

Minnet är skamligt"


Jag funderade över en sak idag det handlar om våra minnen.
Varför kommer man mest bara ihåg knasig saker och ting som man upplevt?
Man kommer ju alltid mest ihåg saker som man helst bara vill glömma?
Bara för att du tänker på att den här händelsen vill jag glömma
-så memorerar din hjärna händelsen och kommer för alltid ihåg.
Orsaken är att de dåliga minnerna ofta är känsloladdade.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Om då man lär sig att man inte ska skämmas för saker man gör o säger "
Då blir ju saker och händelser o ordval inte lika pinsamma och därav så glömmer man dem.
Mycket som man lärt sig är fult bara för att någon sa detvar fult när man var liten.
Mycket är inprogrammerat från barndomen såsom skam och skuld.
Väx på dig och rannsaka dig själv om vem du egentligen är "
-Vad tycker du som vuxen egentligen är skam o skuld.
Du kanske bara "tror " att du tycker en sak av ren vana.
Våga se dina nära och kära i ögonen och säg till dem
-Näé det tycker inte jag (man behöver inte hålla med om allt)

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Man behöver inte tycka lika som folkmassan utan stå på dig och var dig själv.
Du behöver inte vara som dina föräldrar och tycka som dem du är en egen person"
Jag brukar säga till mina fem barn att de skall veta att bara för att man är vuxen
så har man inte alltid rätt "och man gör heller inte alltid rätt för sig.
Vuxna är verkligen inte perfekta utan egentligen mera operfekta än barn som är mer ärliga"

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Tänkvärt"
Även Kasper min hund skäms när han slickar tassarna utan att förstå varför?

Inga kommentarer: