16 juli 2007

Börtnan

SOMMARLOV I BÖRTNAN



Här är jag som barn i Börtnan .Det var bondens hus som ni ser i bakgrunden .
Bönderna hette Gustav och Vega och de hade en son som hette John-Arne.
Farmor o farfar hade en liten plätt på deras "hemman "
Sommarstugan som var en fantastiskt uppfinning -En buss med stuga"


Grannens stuga som hette Elsa o Hjalmar Svensson och var från Hov.
Hjalmar var farmors bror.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
När det är sommar så tänker jag alltid på när jag var liten och
fick följa med farmor o farfar till stugan som låg i Börtnan Jämtland.
Här kan ni se den fantastiska stugan

Min farfar Edvin hade varit busschaufför i sitt yrkesliv och kommit över en "holk"som han byggt stugan på.
Ofta så lekte jag snällt inne i bussen.det var så mysigt och få sitta där o fantasiera-
Men gjorde "resor" och man kunde leka därinne i timmar.
Farfar sa alltid -Flickor ni får vara i bussen bara ni inte rör nått"
Farmor hon stod o gjorde god mat hela dagarna o ropade in oss på "godsakerna från köket"
Hon älskade att tillaga allt med både grädde o smör.
Hon bjöd alltid på smarrig efterätt och en favorit var färska jordgubbar
med rinnande grädde o massor av socker.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Ofta tog farfar med oss ut i skogen för att leta "tjärstubbar" som han sedan gjorde grill på.
Tjärstubbar är bästa sa farfar alltid de kan brinna hela natta"
Han älskade korv och han grillade så "körvarna" blev svart och så petade han med sin kniv bort de svarta.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
En gång då jag var liten och vi skulle åka till stuga i Börtnan så glömde jag min älsklingapa .
I Svenstavik kom jag på det -farfar min apa har jag glömt...Buaaaaaaaaaaa
Farfar var en mycket godhjärtad herre han vände och åkte hem till Sundsvall endast för att hämta min apa.Fast först skjutsade han mig o farmor till Börtnan för inte skulle "jänta"
behöva åka hem o vände utan de kunde han göra .
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
I Börtnan fanns fjällkor och en häst som hette Buster.
Den hästen åt bananskal
De hade även en gråhund som hette Bojen i grannhuset och han var livrädd för åska.Flera timmar innan åskan kom så klev han in i stugan och gömde sig under farmor o farfars säng.Där låg han still tills faran var över"
I Börtnan där härsade " man höet till korna ...
Det var ett stort självhushållsjordbruk mitt i Jämtlans skogar.
Här fanns till och med egen såg på gården.
Ja du "Om man kunde backa tiden så jag fick krama farmor o farfar igen för de är mina barndoms idoler.
Men ni finns ju med mig fast ni inte lever idag .
Ni finns inom mig"
Varje dag tänker jag på er och läser ni det här från himlen så vill jag bara säga "

-Jag älskar er o tackar för mina barndoms somrar.














Inga kommentarer: