18 juni 2007

Trädgårdspyssel GUD vad skoj ....











Jag är en värdelös trädgårdsbrutta som inte kan just nått om blommor o bin.




Ja ja ...Tänk inte på att jag har fem barn utan tänk trädgård nu.




"Skäms" era små snuskisar nu skall vi inte vara sådan.










Här är iallafall lite tips och ideer som jag fixat i min trädgård








Jag har plockat stenar och lagt till en "gravhög "




Hm ! Låter hemskt men det är bara för att ni skall fatta vad jag menar






Osså har jag gjort hål här i var i högen och planterat in gräslök.




Jag köpte på Ica vanlig gräslök och styckade upp den i sex bitar och planterade ut i "hålen"




Nu växer det " minsan" hur underbara gräslökar som helst .




Jag har finaste lökarna på byn" "ler




De har blivit en växt på ungefär 40 cm hög och det blev jättesnyggt.

Ser till och med riktigt proffsigt ut.






¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤








Jag har även köpt en ugglebulvan på jaktaffären och hängt upp i ett träd som syns från vägen .




När man har trist nån kväll kan man ha roligt åt alla bilister som tror de sett en riktig uggla.."ler.




Det roliga är att en sommar så kom det "fågelskådare till våran gård .




De sa att de har observerats bergsuv runt våran gård och nu ville de veta om vi hade sett den?








Hm.. Jag ville ju inte göra dem ledsen men bakom deras rygg en bit för slänten ner mot vägen hängde våran ugglebulvan upp o ner i fötterna för vinden hade lekt med den.








Jag skickade fågelskådarna till berget som ligger bakom våran gård.


Ett berg som är asjobbigt att ta sig upp för.


Rätt åt dem de hade ändå inget annat för sig


Hade de tur så kanske de fick se nån annan skogfågel om inte annat så lär de se en riktig skata när de kom hem eftersom de lär ju ha tagit hur mycket tid som helst och svinga sig upp på de berget






De var överlyckliga ....o jag med..."ler








¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤








En annan ide som funkar är att man "pallar "bitar av rosor som växt länge på en plats




bara så man vet att den tål växtzonen man har .




Så sticker man bara ner "pinnen i backen några cm och vips om nått år så ser man att rosen kilar upp ur jorden.




Av 5 st rosenpinnar blir det kanske två som kommer att växa upp är min statestik.








Du kan göra exakt likadant med svartvinbär,rödvinbär,krusbär.bara o klippa av en "stickling " och peta ner i jorden...Hur lätt som helst.








Här kommer lite trädgårdslänkar
















Viruellt flora lexicon
















Inga kommentarer: